Od 25 grudnia w Polsce obowiązują przepisy umożliwiające sygnalistom zgłaszanie naruszeń prawa do instytucji publicznych. Mimo wcześniejszych prognoz liczba zgłoszeń jest stosunkowo niewielka. Skąd wynika ten brak aktywności?

Zdaniem dr hab. Beaty Baran-Wesołowskiej kluczową rolę odgrywa brak edukacji na temat nowych przepisów. System zgłoszeń zewnętrznych to nowa instytucja prawna, która nie jest jeszcze powszechnie znana ani rozumiana przez pracowników i pracodawców.

Większość zgłoszeń dotyczy naruszeń prawa pracy, mimo że sygnaliści nie są w takich przypadkach objęci ochroną. Może to oznaczać, że przepisy wymagają zmian lub lepszego wyjaśnienia.

Nowe regulacje wymagają od firm wdrożenia odpowiednich procedur dotyczących zgłaszania nieprawidłowości. Dobrze przygotowany system nie tylko minimalizuje ryzyko naruszeń, ale także zwiększa zaufanie pracowników i stabilność organizacji.

Zapraszamy do przeczytania całego artykułu z komentarzem ekspertki: LINK

Bądź z nami na bieżąco
i zapisz się do newslettera!
[FM_form id="1"]
bkb newsletter
[FM_form id="1"]