Z dniem 25 grudnia 2024 r. instytucje publiczne zostały zobowiązane do wdrożenia procedur umożliwiających zgłaszanie naruszeń prawa przez sygnalistów. Wymóg ten wynika z implementacji unijnej dyrektywy 2019/1937, która ma na celu ochronę osób ujawniających nieprawidłowości w zakresie m.in. finansów, bezpieczeństwa, ochrony środowiska, zamówień publicznych czy ochrony danych osobowych.

Dr hab. Beata Baran-Wesołowska, w rozmowie z dziennikiem Rzeczpospolita zwróciła uwagę, że wiele instytucji od razu przystąpiło do wdrożenia tych procedur. Jednak znaczna ilość organizacji czekała z tym obowiązkiem do ostatniej chwili. W praktyce oznacza to, że część organizacji dopiero teraz zmierzy się z dostosowaniem do nowych wymogów prawnych.

Katalog osób objętych ochroną jako sygnaliści jest szeroki – obejmuje nie tylko pracowników, ale również współpracowników, wykonawców, a nawet osoby uczestniczące w rekrutacji. Ważnym elementem procedur jest zapewnienie anonimowości i ochrony przed działaniami takimi jak: zwolnienie z pracy, czy też obniżenie wynagrodzenia.

Zapraszamy do lektury: LINK

Bądź z nami na bieżąco
i zapisz się do newslettera!

bkb newsletter