Sygnaliści dostaną dwie możliwości zgłaszania naruszeń prawa – wewnątrz przedsiębiorstwa oraz na zewnątrz, organom publicznym. Po grudniowych modyfikacjiach projektu ustawy o ochronie sygnalistów, listę uprawnionych do przyjmowania informacji rozszerzono o regionalne izby obrachunkowe, Policję i prokuraturę.
Jeśli sygnalista napotka problem z ustaleniem instytucji właściwej do zajęcia się danym naruszeniem, będzie mógł powiadomić o nim Państwową Inspekcję Pracy, która po wstępnej weryfikacji, przekaże zgłoszenie kompetentnemu organowi.
O komentarz dla Pulsu Biznesu, w sprawie kontrowersyjnego wyboru PIP jako centralnego organu do obsługi zgłoszeń, poproszono dr hab. Beatę Baran-Wesołowską.
„Jeśli to rozwiązanie wejdzie w życie, powinni oni rozważyć wyraźne poinformowanie pracowników o różnicach między dotychczasowym trybem kierowania do inspekcji skarg w sprawach pracowniczych – na bazie ustawy o niej – a procedurą zgłaszania naruszeń na zewnątrz, w tym do PIP, wynikającą z ustawy o ochronie sygnalistów.”
Autorką publikacji jest red. Iwona Jackowska.
Zapraszamy do zapoznania się całym artykułem: TUTAJ.